Мета та завдання практики
Метою виробничої практики у 8 семестрі (4 курс) є узагальнення, систематизація, закріплення та поглиблення теоретичних знань студентів за вивченими профільними дисциплінами, набуття навичок проведення аналізу методів прийняття рішень, інформаційних систем конкретного об’єкта управління з метою самостійного вирішення проблеми побудови моделей оцінювання, аналізу й прогнозування функціонування підприємства з використанням сучасних економіко-математичних методів й інформаційних технологій.
Одним із основних завдань практики є збирання матеріалів для виконання дипломної роботи, підготовка до її виконання; оволодіння сучасними методами, формами організації праці в галузі майбутньої професії, формування професійних умінь і набуття навичок для прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в реальних ринкових і виробничих умовах, виховання потреби самостійно систематично поновлювати свої знання та творчо їх застосовувати в практичній діяльності.
Бази практики
Виробнича практика проводиться на базах – в установах, організаціях і на підприємствах, на прикладі яких можна дослідити особливості прояву науково-прикладної проблеми та практичний досвід її розв’язання згідно із обраною темою кваліфікаційної роботи. Базами виробничої практики можуть бути, залежно від обраної теми дослідження, державні та недержавні установи, служби, підприємства й організації, які мають необхідні умови й можливості для проведення практики, структурні підрозділи університету зокрема Науково-навчальний центр бізнес-аналітики https://ek.biem.sumdu.edu.ua/naukovo-navchalnyj-tsentr-biznes-analityky тощо.
Зміст практики
Зміст виробничої практики визначається її програмою. Конкретний перелік питань програми виробничої практики формується залежно від переліку питань, які необхідно розглянути згідно із індивідуальним завданням на кваліфікаційну роботу.
Керівництво практикою
Методичне керівництво практикою здійснюють керівники кваліфікаційної роботи. Перед початком практики ними проводиться інструктаж, під час якого студенти знайомляться із завданням на виробничу практику, порядком її проходження, вимогами до складання звіту про проходження виробничої практики та іншими організаційними питаннями.
На підприємстві, установі, де проходить практика, студенту призначається керівник практики з найбільш кваліфікованих працівників.
Структура звіту з практики
За результатами практики студенти складають індивідуальний письмовий звіт, в якому містяться систематизовані підсумки роботи. Звіт із виробничої практики складається у міру збирання матеріалу та його оформлення і завершується до моменту закінчення практики на підприємстві. Конкретний зміст звіту з практики визначається персональним завданням, що видається студенту керівником від кафедри перед початком виробничої практики.
Звіт перевіряють і підписують керівники практики від підприємства та кафедри.
Звіт про проходження практики повинен мати такі структурні елементи
- титульний аркуш з відбитком печатки бази практики;
- відгук керівника від бази практики на звіт про проходження виробничої практики;
- індивідуальне завдання на проходження виробничої практики;
- рецензію керівника на звіт про проходження виробничої практики;
- зміст звіту із зазначенням нумерації початкових сторінок кожного зі структурних елементів звіту;
- послідовне викладення належним чином оформлених теоретичних і розрахунково-аналітичних матеріалів.
Структура звіту з практики:
- вступ;
- основна частина;
- висновки;
- список використаних джерел;
- додатки.
Вимоги щодо змісту та оформлення структурних елементів звіту аналогічні вимогам щодо кваліфікаційних робіт.
Оптимальний обсяг звіту – 15–20 сторінок (без урахування обсягу матеріалів, розміщених у додатках).
У вступі звіту необхідно відобразити такі позиції: актуальність вибраної теми кваліфікаційної роботи; мету дослідження; завдання дослідження; об’єкт дослідження; предмет дослідження; методи дослідження; інформаційна база.
Зміст основної частини звіту відповідає напряму кваліфікаційної роботи студента: «Автоматизація бізнес процесів» або «Моделювання економічних процесів».
Висновки містять узагальнюючі результати проведеної роботи впродовж практики.
Рекомендований вище підхід не є універсальним: залежно від обраної теми, мети та завдань дослідження основна частина звіту може передбачати інші склад та наповнення його підрозділів.
У кінці звіту (після списку використаних джерел) ставиться дата закінчення його написання та особистий підпис студента.
Оформлення звіту з практики
Звіт про проходження виробничої практики повинен бути виконаний і оформлений з дотриманням усіх технічних вимог до наукових робіт, викладених у національному стандарті ДСТУ 3008:2015 «Інформація та документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура та правила оформлювання».
Звіт про проходження виробничої практики повинен бути написаний літературно грамотно українською мовою, з додержанням наукового стилю. Автору необхідно стисло, логічно й аргументовано викласти зміст і результати дослідження, уникати зайвих слів, бездоказових тверджень, тавтології.
Текст звіту має бути виконаний за допомогою комп’ютерної техніки на одному боці аркуша білого паперу формату А4 (210х297 мм).
Текст друкують через півтора інтервалу, шрифт – Times New Roman, розмір шрифту – 14 pt. Текст слід друкувати, додержуючись таких розмірів полів: верхнє і нижнє – 20 мм, ліве
– 30 мм, праве – 15 мм.
Абзацний відступ повинен бути однаковим упродовж усього тексту і дорівнювати п’яти знакам (1,25 см).
Перенесення слів у звіті не допускається.
Під час виконання звіту необхідно дотримуватися рівномірної щільності, контрастності та чіткості зображення протягом усієї роботи. Всі лінії, літери, цифри і знаки повинні бути однаково чорними впродовж усього тексту.
Прізвища, назви підприємств, установ, організацій та інші власні назви у роботі наводять мовою оригіналу.
Основні положення щодо оформлення звіту про проходження виробничої практики аналогічні вимогам щодо оформлення та захисту кваліфікаційної роботи бакалавра (Методичні вказівки щодо написання, оформлення та захисту кваліфікаційної роботи бакалавра для студентів спеціальності 051 «Економіка» освітньо-професійної програми «Економічна кібернетика» освітнього ступеня бакалавра денної форми навчання).
Відгук керівника від бази практики
Основні положення щодо проходження виробничої практики викладені в Методичних вказівках з виробничої практики для здобувачів спеціальності 121 «Інженерія програмного забезпечення» освітньої програми «Кіберспорт та розробка комп’ютерних ігор».
Шаблони документів:
Відгук керівника від бази практики
1. Мета та завдання практики
Метою переддипломної практики є узагальнення, систематизація, закріплення та поглиблення теоретичних знань студентів за вивченими профільними дисциплінами, набуття навичок проведення аналізу методів прийняття рішень, інформаційних систем конкретного об’єкта управління з метою самостійного вирішення проблеми побудови моделей оцінювання, аналізу й прогнозування функціонування підприємства з використанням сучасних економіко-математичних методів й інформаційних технологій.
Одним із основних завдань практики є збирання матеріалів для виконання кваліфікаційної роботи, підготовка до її виконання; оволодіння сучасними методами, формами організації праці в галузі майбутньої професії, формування професійних умінь і набуття навичок для прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в реальних ринкових і виробничих умовах, виховання потреби самостійно систематично поновлювати свої знання та творчо їх застосовувати в практичній діяльності.
Бази практики
Переддипломна практика проводиться на базах – в установах, організаціях і на підприємствах, на прикладі яких можна дослідити особливості прояву науково-прикладної проблеми та практичний досвід її розв’язання згідно із обраною темою кваліфікаційної роботи. Базами переддипломної практики можуть бути, залежно від обраної теми дослідження, державні та недержавні установи, служби, підприємства й організації, які мають необхідні умови й можливості для проведення практики, структурні підрозділи університету, зокрема Науково-навчальний центр бізнес-аналітики https://ek.biem.sumdu.edu.ua/naukovo-navchalnyj-tsentr-biznes-analityky тощо.
Зміст практики
Зміст переддипломної практики визначається її програмою. Конкретний перелік питань програми переддипломної практики формується залежно від переліку питань, які необхідно розглянути згідно із індивідуальним завданням на кваліфікаційну роботу.
Керівництво практикою
Методичне керівництво практикою здійснюють керівники кваліфікаційної роботи. Перед початком практики ними проводиться інструктаж, під час якого студенти знайомляться із завданням на переддипломну практику, порядком її проходження, вимогами до складання звіту про проходження переддипломної практики та іншими організаційними питаннями.
На підприємстві, установі, де проходить практика, студенту призначається керівник практики з найбільш кваліфікованих працівників.
Структура звіту з практики
За результатами практики студенти складають індивідуальний письмовий звіт, в якому містяться систематизовані підсумки роботи. Звіт із переддипломної практики складається у міру збирання матеріалу та його оформлення і завершується до моменту закінчення практики на підприємстві. Конкретний зміст звіту з практики визначається персональним завданням, що видається студенту керівником від кафедри перед початком переддипломної практики.
Звіт перевіряють і підписують керівники практики від підприємства та кафедри.
Звіт про проходження практики повинен мати такі структурні елементи:
- титульний аркуш з відбитком печатки бази практики;
- відгук керівника від бази практики на звіт про проходження переддипломної практики;
- індивідуальне завдання на проходження переддипломної практики;
- рецензію керівника на звіт про проходження переддипломної практики;
- зміст звіту із зазначенням нумерації початкових сторінок кожного зі структурних елементів звіту;
- послідовне викладення належним чином оформлених теоретичних і розрахунково-аналітичних матеріалів.
Структура звіту з практики:
- вступ;
- основна частина;
- висновки;
- список використаних джерел;
- додатки.
Вимоги щодо змісту та оформлення структурних елементів звіту аналогічні вимогам щодо дипломних робіт.
Оптимальний обсяг звіту – 20–25 сторінок (без урахування обсягу матеріалів, розміщених у додатках).
У вступі звіту необхідно відобразити такі позиції: актуальність вибраної теми дипломної роботи; мету дослідження; завдання дослідження; об’єкт дослідження; предмет дослідження; методи дослідження; інформаційна база.
Зміст основної частини звіту відповідає напряму кваліфікаційної роботи студента: «Автоматизація бізнес процесів» або «Моделювання економічних процесів».
Висновки містять узагальнюючі результати проведеної роботи впродовж практики.
Рекомендований вище підхід не є універсальним: залежно від обраної теми, мети та завдань дослідження основна частина звіту може передбачати інші склад та наповнення його підрозділів.
У кінці звіту (після списку використаних джерел) ставиться дата закінчення його написання та особистий підпис студента.
Оформлення звіту з практики
Звіт про проходження переддипломної практики повинен бути виконаний і оформлений з дотриманням усіх технічних вимог до наукових робіт, викладених у національному стандарті ДСТУ 3008:2015 «Інформація та документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура та правила оформлювання».
Звіт про проходження переддипломної практики повинен бути написаний літературно грамотно українською мовою, з додержанням наукового стилю. Автору необхідно стисло, логічно й аргументовано викласти зміст і результати дослідження, уникати зайвих слів, бездоказових тверджень, тавтології.
Текст звіту має бути виконаний за допомогою комп’ютерної техніки на одному боці аркуша білого паперу формату А4 (210х297 мм).
Текст друкують через півтора інтервалу, шрифт – Times New Roman, розмір шрифту – 14 pt. Текст слід друкувати, додержуючись таких розмірів полів: верхнє і нижнє – 20 мм, ліве
– 30 мм, праве – 15 мм.
Абзацний відступ повинен бути однаковим упродовж усього тексту і дорівнювати п’яти знакам (1,25 см).
Перенесення слів у звіті не допускається.
Під час виконання звіту необхідно дотримуватися рівномірної щільності, контрастності та чіткості зображення протягом усієї роботи. Всі лінії, літери, цифри і знаки повинні бути однаково чорними впродовж усього тексту.
Прізвища, назви підприємств, установ, організацій та інші власні назви у роботі наводять мовою оригіналу.
Основні положення щодо оформлення звіту про проходження переддипломної практики аналогічні вимогам щодо оформлення та захисту кваліфікаційної магістерської роботи (Методичні вказівки щодо написання, оформлення та захисту кваліфікаційної магістерської роботи для студентів спеціальності 051 «Економіка» освітньо-професійної програми «Економічна кібернетика» освітнього ступеня магістра денної форми навчання).
Відгук керівника від бази практики
Рецензія на звіт проходження переддипломної практики бакалаврів
Види практик та їх тривалість
Навчальним планом підготовки фахівців з кіберспорта та розробки комп’ютерних ігор освітнього рівня “бакалавр” передбачені 2 види практик:
- виробнича (3 курс, 6 семестр, 4 тижні, 5 кредитів);
- переддипломна (4 курс, 8 семестр, 4 тижні, 5 кредитів).
Мета та завдання практики
Метою переддипломної практики є узагальнення, систематизація, закріплення та поглиблення теоретичних знань студентів за вивченими профільними дисциплінами, підготовка до самостійної роботи як фахівця (фахівця з розробки та тестування програмного забезпечення; фахівця з розроблення комп’ютерних програм; інженера з інформаційних технологій в промислових, фінансових, торгових, адміністративних організаціях; техніка-програміста; техніка із системного адміністрування; фахівця з комп’ютерної графіки (дизайну); Java-розробника; адміністратора інтернет-застосунків; .Net-розробника; розробника/адміністратора баз даних; веброзробника або вебдизайнера; менеджера проектів програмних систем), набуття досвіду організаційно-виховної роботи в колективі.
Основними завданнями практики є збирання матеріалів для виконання дипломної роботи, підготовка до її виконання; оволодіння сучасними методами, формами організації праці в галузі майбутньої професії, формування професійних умінь і набуття навичок для прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в реальних ринкових і виробничих умовах, виховання потреби самостійно систематично поновлювати свої знання та творчо їх застосовувати в практичній діяльності.
Завданнями практики є:
- закріплення і розширення знань по дисциплінам освітньої програми;
- придбання практичних знань і навичок за фахом на конкретних посадах;
- загальне ознайомлення із структурою підприємства, на якому проходить практика та структурою його підрозділів;
- вивчення і аналіз актуальних питань проектування програмного забезпечення;
- ознайомлення із переліком спеціальностей щодо створення інформаційні систем або їх підсистеми, та обсягом функціональних обов’язків та прав відповідних спеціалістів;
- ознайомлення з усіма видами діяльності підприємства; пов’язаними з розробкою та впровадженням інформаційних технологій: маркетингом, роботою із замовником, створення проектів (конфігурацій) інформаційних систем включно із програмним забезпеченням, інсталяцією апаратних та програмних засобів, розробкою програмного продукту, дистрибуцією, тощо;
- ознайомлення з типовим апаратним та програмним забезпеченням підприємства;
- ознайомлення з методами тестування та оцінки якості інформаційних систем;
- ознайомлення з технікою безпеки.
Бази практики
Переддипломна практика проводиться на базах – в установах, організаціях і на підприємствах, на прикладі яких можна дослідити особливості прояву науково-прикладної проблеми та практичний досвід її розв’язання згідно із обраною темою кваліфікаційної роботи. Базами переддипломної практики можуть бути, залежно від обраної теми дослідження, державні та недержавні установи, служби, підприємства й організації, які мають необхідні умови й можливості для проведення практики, структурні підрозділи університету тощо.
Зміст практики
Зміст переддипломної практики визначається її програмою. Конкретний перелік питань програми переддипломної практики формується залежно від переліку питань, які необхідно розглянути згідно із індивідуальним завданням на кваліфікаційну роботу.
Керівництво практикою
Методичне керівництво практикою здійснюють керівники кваліфікаційної роботи. Перед початком практики ними проводиться інструктаж, під час якого студенти знайомляться із завданням на переддипломну практику, порядком її проходження, вимогами до складання звіту про проходження переддипломної практики та іншими організаційними питаннями.
На підприємстві, установі, де проходить практика, студенту призначається керівник практики з найбільш кваліфікованих працівників.
Структура звіту з практики
За результатами практики студенти складають індивідуальний письмовий звіт, в якому містяться систематизовані підсумки роботи. Звіт із переддипломної практики складається у міру збирання матеріалу та його оформлення і завершується до моменту закінчення практики на підприємстві. Конкретний зміст звіту з практики визначається персональним завданням, що видається студенту керівником від кафедри перед початком переддипломної практики.
Звіт перевіряють і підписують керівники практики від підприємства та кафедри.
Звіт про проходження практики повинен мати такі структурні елементи:
- титульний аркуш з відбитком печатки бази практики;
- відгук керівника від бази практики на звіт про проходження переддипломної практики;
- індивідуальне завдання на проходження переддипломної практики;
- рецензію керівника на звіт про проходження переддипломної практики;
- зміст звіту із зазначенням нумерації початкових сторінок кожного зі структурних елементів звіту;
- послідовне викладення належним чином оформлених теоретичних і розрахунково-аналітичних матеріалів.
Структура звіту з практики
- вступ;
- основна частина;
- висновки;
- список використаних джерел;
- додатки.
Оформлення звіту
Вимоги щодо змісту та оформлення структурних елементів звіту аналогічні вимогам щодо кваліфікаційних робіт.
Оптимальний обсяг звіту 15–20 сторінок. До визначеного загального обсягу звіту не входять додатки, список використаних джерел. Але всі сторінки зазначених елементів звіту підлягають нумерації на загальних засадах.
У вступі звіту необхідно відобразити такі позиції: актуальність вибраної теми дипломної роботи; мету дослідження; завдання дослідження; об’єкт дослідження; предмет дослідження; методи дослідження; інформаційна база.
Висновки містять узагальнюючі результати проведеної роботи впродовж практики.
Звіт виконується в системі Microsoft Word на аркушах формату А4 (210 х 297 мм), через 1,5 міжрядковий інтервал, використовуючи шрифт Times New Roman розміром 14 пт. Текст оформлюється, додержуючись такої ширини полів: верхнє, ліве і нижнє – не менше 20 мм, праве – не менш 10 мм. Абзацний відступ має бути однаковим по всьому тексту 1,25 см.
Скорочення слів і словосполучень у звіті – відповідно до чинних стандартів з бібліотечної та видавничої справи.
Структурні елементи “ЗАВДАННЯ”, “ЗМІСТ”, “ПЕРЕЛІК ПОСИЛАНЬ”, “ВСТУП”, “ВИСНОВКИ”, “ДОДАТКИ”, тощо не нумерують, а їх назви використовують у якості заголовків структурних елементів.
Розділи і підрозділи повинні мати заголовки. Пункти і підпункти можуть мати заголовки.
Заголовки структурних елементів звіту та заголовки розділів слід розташовувати посередині рядка і друкувати великими літерами без крапок в кінці, не підкреслюючи.
Заголовки підрозділів, пунктів і підпунктів звіту слід починати з абзацного відступу і друкувати маленькими літерами, крім першої великої, не підкреслюючи, без крапки в кінці.
Якщо заголовок складається з двох і більше речень, їх розділяють крапкою. Переноси слів у заголовку розділу не допускаються.
Відстань між заголовками і подальшим чи попереднім текстом має бути не менше, ніж два рядки.
Відстань між основами рядків заголовку, а також між двома заголовками приймають такою, як у тексті.
Не допускається розміщувати назву розділу, підрозділу, а також пункту і підпункту в нижній частині сторінки, якщо після неї розміщено тільки один рядок тексту.
Нумерація сторінок. Сторінки звіту слід нумерувати арабськими цифрами додержуючись наскрізної нумерації впродовж усього тексту. Номер сторінки проставляють у правому верхньому куті сторінки без крапки в кінці.
Титульний аркуш і зміст включаються до загальної нумерації сторінок звіту, але номер сторінки не проставляють.
Завдання на практику включають до загальної нумерації сторінок. Номера сторінок на завданні не проставляють.
Нумерація розділів, підрозділів, пунктів, підпунктів.
Розділи, підрозділи, пункти, підпункти звіту слід нумерувати арабськими цифрами. Розділи звіту повинні мати порядкову нумерацію в межах викладання змісту звіту і позначатися арабськими цифрами без крапки, наприклад, 1.2.3 і т.д.
Підрозділи повинні мати порядкову нумерацію в межах кожного розділу. Номер підрозділу складається з номера розділу і порядкового номера підрозділу, відокремлених крапкою. Після номера підрозділу крапку не ставлять, наприклад, 1.1, 1.2 і т.д.
Пункти повинні мати порядкову нумерацію в межах кожного розділу або підрозділу. Номер пункту складається з номера розділу і порядкового номера пункту, або з номера розділу, порядкового номера підрозділу та порядкового номера пункту, відокремлених крапкою. Після номера пункту крапку не ставлять, наприклад: 1.1.1, 1.1.2 і т.д.
Ілюстрації. Ілюстрації (скріншоти, рисунки, графіки, схеми, діаграми, фото) слід розміщувати у звіті безпосередньо після тексту, де вони згадуються вперше або на наступній сторінці. На всі ілюстрації мають бути посилання в звіті.
Ілюстрації розміщені в звіті мають відповідати вимогам стандартів “Единой системы конструкторской документации” та “Единой системы программной документации”.
Ілюстрації повинні мати назву, яку розміщують під ілюстрацією.
За необхідності під ілюстрацією розміщують пояснювальні дані (під рисунковий текст).
Ілюстрація позначається словом “Рисунок __” , яке разом з назвою ілюстрації розміщують після пояснювальних даних, наприклад,
“Рисунок 2.1 – Вікно введення даних”.
Ілюстрації слід нумерувати арабськими цифрами порядковою нумерацією в межах розділу, за винятком ілюстрацій, наведених у додатках.
Номер ілюстрації складається з номера розділу і порядкового номера ілюстрації, відокремлених крапкою, наприклад, рисунок 2.1 – перший рисунок другого розділу .
Таблиці.
Цифровий матеріал, як правило, оформляють у вигляді таблиць.
Горизонтальні та вертикальні лінії, які розмежовують рядки таблиці, а також лінії зліва, справа і знизу, що обмежують таблицю, можна не проводити, якщо їх відсутність не ускладнює користування таблицею.
Таблицю слід розташовувати безпосередньо після тексту, у якому вона згадується вперше або на наступній сторінці. На номер таблиці мають бути посилання в тексті звіту.
Таблиці слід нумерувати арабськими цифрами порядковою нумерацією в межах розділу, за винятком таблиць, що наводяться у додатках.
Номер таблиці складається з номера розділу і номера таблиці, відокремлених крапкою, наприклад, таблиця 3.1 – перша таблиця третього розділу.
Таблиця повинна мати назву, яку друкують малими літерами (крім першої великої) і розміщують над таблицею. Назва має бути стислою і відбивати зміст таблиці.
Якщо рядки або графи таблиці виходять за межі формату сторінки, таблицю розділяють на частини, розміщуючи одну частину під одною, або поруч, або переносячи частину таблиці на наступну сторінку, повторюючи в кожній частині таблиці її шапку і боковик.
При поділі таблиці на частини допускається її шапку або боковик заміняти відповідно номерами граф чи рядків, нумеруючи їх арабськими цифрами у першій частині таблиці.
Слово “Таблиця __” вказують один раз зліва над першою частиною таблиці без абзацу, над іншими частинами пишуть: “Продовження таблиці __” по правому краю з зазначенням номера таблиці.
Заголовки граф таблиці починають з великої літери, а підзаголовки – з малої, якщо вони складають одне речення із заголовком.
Підзаголовки що мають самостійне значення, пишуть з великої літери. В кінці заголовків і підзаголовків таблиць крапки не ставлять. Заголовки і підзаголовки граф указують в однині.
Таблиці, за необхідності, можуть бути перелічені у змісті із зазначенням їх номерів, назв (якщо вони є) та номерів сторінок, на яких вони розміщені.
Звіт про проходження переддипломної практики повинен бути виконаний і оформлений з дотриманням усіх технічних вимог до наукових робіт, викладених у національному стандарті ДСТУ 3008:2015 «Інформація та документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура та правила оформлювання».
Перенесення слів у звіті не допускається.
Прізвища, назви підприємств, установ, організацій та інші власні назви у роботі наводять мовою оригіналу.
Основні положення щодо оформлення звіту про проходження переддипломної практики аналогічні вимогам щодо оформлення та захисту кваліфікаційної магістерської роботи (Методичні вказівки щодо написання, оформлення та захисту кваліфікаційної магістерської роботи для студентів спеціальності 121 «Інженерія програмного забезпечення» освітньо-професійної програми «Кіберспорт та розробка комп’ютерних ігор» освітнього ступеня магістра).
Шаблони доументів: